Aan alles komt een eind...

3 juni 2018 - Paramaribo, Suriname

Hee leuke mensen in Nederland! Weer even een update-je vanuit Suriname.. Mijn stage was donderdag afgelopen en nu vakantie. De afgelopen maand hebben wij natuurlijk niet stilgezeten en hebben we genoeg leuke dingen gedaan!

Bevrijdingsdag heb ik dit jaar niet in Zwolle gevierd maar op de top van de Brownsberg. Met z'n viertjes, Noah (de vriend van Sarah) en onze gids Dave zijn we in de auto gestapt. Na heel wat tussenstops te hebben gedaan bij een supermarkt, autogarage en nog meer winkels gingen we dan eindelijk op pad.. We moeten maar gewoon rustig blijven, want plannen wordt er niet altijd gedaan. No spang! De weg naar Brownsberg was erg modderig door de vele regen die de afgelopen tijd is gevallen. Onderweg stonden we vast in de modder. Met veel kracht en een aantal modderspetters verder konden we weer verder rijden naar de top. Genietend van het uitzicht hebben we geluncht. Daarna zijn we afgedaald naar beneden om de Irene-val te bekijken. Het is dan ook heerlijk om onder deze waterval te douchen. Helemaal afgekoeld, gingen wij weer terug en begonnen wij aan onze beklimming. Boven gekomen hebben we op de top van de Brownsberg nog een aantal foto's gemaakt. En zijn we weer naar de stad vertrokken.

Met hemelvaart hebben we ook een onwijs leuk trip gedaan. We hebben overnacht op Tio-Boto, dit ligt in Boven-Suriname. Eerst met de auto naar Atjonie en vanaf daar met de boot naar het resort. Helemaal naar de bovenloop van Suriname, waar de Suriname rivier begint. Tijdens het varen hebben we een flinke bui op ons hoofd gehad. Gelukkig had de bootsman een groot zeil en hebben we daar met z'n allen onder gezeten. Aangekomen op het resort sliepen we allemaal in kleine, traditionele hutjes. We waren door een aantal andere stagiaires gewaarschuwd voor grote vogelspinnen in Boven-Suriname. Alle tassen goed dicht doen... Toen Sarah en ik in bed lagen hoorden we een vreemd geluid. Het lopen van een beest. En jahoor.. wij dachten dat we een vogelspin boven in de hoek zagen lopen. De hele nacht hebben we slecht geslapen. 'S ochtends kwamen we tot de ontdekking dat het een vleermuis was die zich in de nok van het huisje zich verstopt had, haha. Om 6 uur gingen we kaaimannen spotten, maar we hebben helaas niets gezien. We hebben rustig ontbeten en daarna zijn we naar het dorpje Djoemoe gegaan. Dit ligt bij de oorsprong van de Suriname rivier, waar de Gran Rio en de Pickien Rio bij elkaar komen. Hier is een super gave soula, de Tapawatravallen. Een paar foto's gemaakt en gingen eerst het dorpje in. Na 1,5 uur lopen waren we bij de voet van de Ananasberg. Een steile beklimming die werd beloond met verse ananassen! Een super mooi uitzicht. Boven op de berg begon het hard te regenen en met 5 minuten was het weer droog. De berg is helemaal vlak en nu super glad. Als een ketting zijn we voorzichtig naar beneden geschuifeld. Wat een belevenis. Weer terug in het dorpje aangekomen hebben we geluncht. Daarna hebben we ons afgekoeld in de Tapawatravallen. Heerlijk! Na een uurtje daar te hebben gezwommen zijn we terug gegaan naar ons resort. We hebben lekker gegeten en hebben 's avonds gezellig rondom een kampvuur gezeten. De volgende ochtend weer vroeg op om het dorpje Semoisi te bezoeken. De dorpjes aan de Suriname rivier lijken allemaal op elkaar. Toch was het wel leuk om de basisschool en de inwoners van het dorpje te bezoeken!

De laatste weekenden hebben wij vooral in de stad doorgebracht. Lekker winkelen, uitrusten en in het zwembad in de achtertuin. Het weer liet ons de afgelopen weken een beetje in de steek. Het regenseizoen is echt begonnen. Daarom zijn we op een zaterdagavond naar de bios geweest. Een hele gezellige avond. We hadden even het gevoel dat we weer in Nederland waren. Ook hadden we nog genoeg schoolwerk te doen, dus verveelden we ons nooit! Gelukkig hebben we alles afgerond en kunnen inleveren op stage.

Aan alles komt een eind dus ook aan mijn stage. Deze week was mijn laatste stageweek. Ik heb zoveel mogen leren op de afdeling obstetrie! Zoveel nieuwe mensen mogen ontmoeten en onderdeel mogen uitmaken van een andere cultuur. Ik heb woensdag een goede eindbeoordeling gehad. Dus donderdag was een gezellige dag op de afdeling. Gezellig 'tori' praten met verschillende zusters, foto's maken, taart eten en wandelen door het ziekenhuis samen met Claudi. Afscheid genomen van de leuke zusters en de andere Nederlandse en Belgische stagiaires.

VAKANTIE! Deze week zou onze laatste week zijn in Suriname... De plannen zijn gewijzigd, heel vervelend ;) WIJ GAAN NAAR ARUBA. We vertrekken morgenvroeg om 6uur naar het vliegveld. Een kijkje nemen bij de witte stranden, blauwe zee en de zon. We zijn al druk bezig met alles inpakken en zijn gisteravond voor het laatst uiteten geweest. Ik heb er echt ontzettend veel zin in. Nog een weekje genieten en vanaf Aruba vliegen we terug naar Nederland. We komen op dezelfde dag aan, 13 juni!

Dit zal mijn laatste blog zijn. Over 10 dagen ben ik weer in Nederland. Tot dan!

Liefs Karen

1. Opa en oma:
    3 juni 2018
    weer een prachtig verhaal van jou, wat fijn dat we samen, zo met jou met jou ""meegenieten"". nog een goede gezellige vakantie met elkaar.
  2. Marry:
    3 juni 2018
    Weer een mooi verhaal Karen .
    Geniet nog even van de laaste dagen en een goede terug weg gewenst en een veilig thuiskomen. Groetjes Marry
  3. Lydia:
    3 juni 2018
    Geniet nog van de laatste paar dagen! Tot over 1.5 maand! Voor ons dan iedergeval😉